|
Thema III: Gebruik
wetenschappelijke principes
Concept 4: Transport
warmte-energie |
|
|
1) Warmtegeleiding of conductie (vaste
stoffen) |
|
- Onderzoeksvraag: Welke materialen geleiden goed de warmte-energie?
- We onderzoeken dit door een aantal staafjes (zie afbeelding) te
voorzien van een beetje boter en een tic-tac-mintje en deze dan in heet
water te plaatsen
|
|
|
|
|
- Verklaring
- Als je een metalen lepel
in een ketel hete soep laat staan en dan de lepel eruit wilt halen, verbrand
je waarschijnlijk je vingers.
- Wat in de lepel heeft plaatsgevonden, kennen we onder de
naam warmtegeleiding of conductie.
- Warmtegeleiding vindt plaats tussen twee plekken met een
verschillende temperatuur. In het geval van de soep is dat de onderkant
van de lepel dat in de soep steekt, en de bovenkant buiten de soep.
- Je zag dat niet alle stoffen even goed geleiden. Een plastic of een houten lepel in dezelfde
soep zal bijvoorbeeld niet heet worden. .
- In het algemeen
geldt dat metalen erg goede warmtegeleiders zijn. Sommige
kunststoffen
en hout die de
warmte slecht of niet geleiden, noemen we warmte-isolatoren.
- Enkele voorbeelden van metalen
- Enkele voorbeelden van kunststoffen
- Verklaring met het deeltjesmodel van een vaste stof:
|
|
- Toepassingen in het dagelijks leven
- warmtegeleiders
- warmte-isolatoren
|
|
2) Warmtestroming of convectie
(vloeistoffen en gassen) |
|
- Onderzoeksvraag: Hoe geleiden vloeistoffen en gassen de
warmte-energie?
- We onderzoeken dit voor vloeistoffen en gassen met een
afbeelding
|
|
|
|
- Verklaring:
- Wanneer water/lucht wordt verwarmd, ontstaat er een cirkelvormige
beweging.
- Het resultaat is stijgend warm water en dalend koel water of
stijgende warme lucht en dalende koele lucht
- De warmte doet de deeltjes verder uit elkaar gaan waardoor ze
lichter worden en stijgen. Bovenaan koelen ze af en komen ze weer
dichter bij elkaar waardoor ze zwaarder worden en dalen
- Deze manier van circuleren noemt men een
convectiestroming of warmtestroming.
- Logischerwijs kan warmtestroming alleen plaatsvinden in stoffen die
kunnen stromen: vloeistoffen en gassen!
|
|
|
|
|
- Verklaring met het deeltjesmodel van een vloeistof
|
- Verklaring met het deeltjesmodel van een gas
|
|
|
|
|
|
- Toepassingen in het dagelijks leven
- warmtestromen in vloeistoffen
|
- Toepassingen in het dagelijks leven
|
|
3) Warmtestraling of radiatie (vacuüm of
luchtledige) |
|
- Onderzoeksvraag: Hoe komt de warmte van de zon doorheen de
ruimte tot bij ons op aarde?
- We onderzoeken dit voor het luchtledige of vacuüm met een
afbeelding
|
|
|
|
|
- Verklaring:
- Warmte heeft geen "medium" nodig heeft om zich door te geven door de lege ruimte.
- Warmtestraling is een elektromagnetische golf die onzichtbaar
is maar die je kan voelen. Ze wordt ook infraroodstraling
genoemd.
- Een elektromagnetische golf draagt energiepakketjes die we
fotonen noemen.
- De zonnestraling doorloopt 150.000.000 km lege
ruimte in 8 minuten voor ze de aarde bereikt.
- 47% van de zonnestralen zijn infraroodstralen.
- Eenmaal op aarde wordt deze warmte afgegeven aan donkere voorwerpen
of weerkaatst door witte voorwerpen.
- Daarom verdient het de voorkeur in de zomer
lichtkleurige kleding te dragen en in de winter donkere kleding.
- donkere kledij is wel veiliger daar ze geen UV-straling doorlaat!!
|
|
- Verklaring met het golfmodel
|
|
- Toepassing warmtestraling
- Zonneboilers
- Spiegelende laag in themermosfles
- Spiegelende laag achter radiator
|
|
|
Synthese |
Kennen en kunnen |
|
|
|
|
|
|